about hamba ALLAH ni...



'laluan dakwah tidak dibentang dengan karpet merah..sebab itu ianya jalan yang sangat susah..hanya orang terpilih dan mampu boleh terus berjalan dan sampai ke destinasi yang agung,syurga..'

Wednesday, December 18, 2013

jodoh pasti bertemu...:)(part II)

flash back 11 months before...

yeay!!!agak2nya kenapa eh aku ckap mcm tu?hohoho,sbbnya tahun ni tahun last kitaorg dekat sbp tu...
alamatnya memang sape yg tak pernah duduk+baring2+tergolek-golek dalam asrama,hmm,memang tak tau lah perasaan dia bila dah keluar asrama,freedom wei,tak tipu punya...
hmm,maknanya dah setahun lebih kot aku dgn mamat tu,keep on mcm form 4 kan?hmm,tak sangka juga aku,bertahan sampai mcm tu...

hmm,kalau nak diingatkan banyak juga lah aku gaduh dgn dia,bukan gaduh apa,aku je kot yg balik2 minta putus dgn dia,hah!for you guys information,aku tak 'KAPLE' eh dgn dia,tak main lah kaple2 ni,baik kawin je terus,lgi baik kan?(gatal sangat kot minah ni,he3)...
tak,tapi yg aku tau lah kan,bila dua insan(skema kot ayat aku,sory mory:))dah confess antara satu sama lain,dorang kira inofficial kaple,kira kitaorg mcm tu lah,so aku rasa kitaorg mcm terikat sebenarnya...

nak dijadikan cerita,satu malam yg sejuk+indah ni kan,aku dok berteleku atas sejadah dalam surau aspuri kitaorg tu,sbb mcm ALLAH tu nak tunjuk something je dgn aku,mcm tau2 je ada yg tak kena dgn aku masa tu...
memang aku tak masuk dorm lah after solat isyak malam tu,lepas tu,mata aku dah gatal sangat kot nak menerjah(kasar kot bahasa aku kan?)meja yg ngam2 bersebelahan dgn whiteboard dalam surau tu,aku terpandang satu buku ni,buku sinergi versi yg baru+latest punya...

hati aku mcm dah ditarik sangat suh baca isi kandungan dalam buku tu,hah,tu lah aku berteleku malam tu juga depan buku tu,menghabiskan sedaya upaya(padahal 65 muka surat je kot)aku untuk menghabiskan buku tu...memang aku rasa beruntung+bersyukur sangat tahap gaban dah ni kot,rupa2nya memang ada hikmah yg tersembunyi dalam buku tu...

lepas je aku baca buku tu,kaki aku yg tak berapa nak panjang ni dok sibuk berlari masuk dorm,dgn termengah-mengah(ye lah,dah berlari mengalahkan usain bolt kot),aku ambil kertas yg memang dah terletak elok atas meja study aku,capai pen biru direct turun surau balik,aku tak kisah kan pun muka2 blank2 dormate aku yg tercinta tu...

dan tertulislah satu warkah yg panjang berjela-jela tu untuk dia,rupa2nya kitaorg memang dah jauh tersasar dari landasan yg sepatutnya,walaupun mungkin ada antara kitaorg yg sedar benda tu,tapi mungkin kekuatan untuk bgtau hal yg sebenar tu tak ada...

masa tu ramadahn kot,aku kumpulkan kekuatan yg ALLAH bagi dekat aku ni untuk bg sendiri surat tu dgn dia,sbb nak suh kawan baik a.k.a daus kepada mamat tu,memang aku tak percaya lah...
aku minta dormate aku temankan aku,yo lah,kang2 tak pasal2 kena ckap 'dating',tak ke tu haru biru namanya...lagipun kalau ada org yg nampak pun,mungkin orh tu boleh back up aku balik kan,insya-ALLAH...

last2,terbagi juga lah surat tu dgn dia,lucu tau tengok muka dia,yg baru bangun tu(kejam juga aku ni,he3,sory),tiba2 kena bg warkah secara terkezut mcm tu kan?hmm,tapi sejak dari aku bg warkah tu,mmg lansung tak ada text dari dia,mmg terkesan kot dgn apa yg aku yg ckap dalam warkah tu...

hah,baru aku teringat,masa birthday aku tu kan,ada sorang lg mamat ni,sekelas lah juga,aku dgn mamat ni mmg kira rapat lah dalam kelas 5 Alpha tu,sbb aku mmg bukan jenis yg mesra alam sangat dgn jantina bernama LELAKI ni..

tengok eh dialog ni...
'angah,apa dalam beg angah tu?sape bg hadiah tu?birthday angah lama lg kot...hah,peminat eh?he3'
'along ni,mana ada,tak main lah benda2 tu semua,tu hah kawan baik along bg,dia cakap dia malu nak bg dgn along'
'huh?'tu dia,kening aku dah tak ada ruang kot nak bernafas sbb dah bercantum sehabis baik kot gamaknya...
'sape pula nak bg along hadiah ni?hah,baik angah cakap sape'
'ish,along ni,tu pun susah sangat eh nak teka?tu hah,rahmat yg bg,dia malu nak bg sendiri,dia minta tolong angah yg smpaikan'

dush!!!aku diam kot masa aku tau benda tu,sejak bila lah pula kwan aku sorang ni pandai malu2 pula?aku biasa je kot,nak malu2 ape kes kan?hmm,tapi aku tak amek pusing sangat lah pasal mamat tu...
biaq pi lah dia tu,yg penting,for the first time,aku dapat dua hadiah wei masa form 5 tu,alhamdulillah,he3...

lama kot aku dgn dia tak texting,mula2 tu memang aku mencari lah juga,tapi lama2 tu dah biasa dah sbb aku ingat satu benda ni,kalau kita sukakan seseorang tu sbb ALLAH,insya-ALLAH senang je nak lepaskan org tu sbb ALLAH juga...

tup2,masa spm,kitaorg texting balik kot,nak dijadikan cerita,satu hari ni,mungkin masa tu mood aku memang mood aku tak baik kot...

'hmm...'
'hmmmmmmmm...'
'stop texting me!'
'ok...'
'giving up on me?'
'x...'
x...'

hah,tu lah kot kitaorg texting malam tu,memang aku first time lah masa tu aku meleleh sbb dia,tak tau lah kenapa,tapi memang aku sakit hati sangat dgn text dia tu,padahal mungkin bg dia,biasa je kot,aku yg feeling lebih,sampaikan masa perjumpaan dgn ustaz kitaorg pun,aku sengaja je kot mendengus bila nampak dia masuk bilik tu...haih...ifah2...parah dah kot kau ni...

end story tu dekat situ,sbb kalau nak cerita satu2,tak cukup sampai part III kot,he3...
smpai lah satu hari ni,aku rasa memang aku kena putus juga dgn dia,sbb aku rasa dah terikat sangat dah sbb parents dia dah tau wei!!!terkejut tahap gaban aku,dah lah masa tu aku tengah naik excalator kot,teman ummi aku pegi window shopping...nasib baik tak jatuh tergolek ye...

6 text kot dari dia aku tak reply,hmm,menahan diri tu sebenarnya,smpai lah aku chat dgn dia dalam fb ni,kan dah maju,huahuahua...

'jujur sy cakap sy takut kehilangan awak sbb dekat luar nanti awak akn jumpa yg lg baik kot dari saya...lagipun memang saya selfish,sbb saya tak nak rasa sakit tu,dan saya tak nak awak pun rasa sakit tu...'
'oh,sya pun takut kehilangan awak...'
'kita putus...'
'tapi kita still kawan kan?'
'insya-ALLAH...:)'

hah,itu lah akhir dia antara aku dgn dia,hmm,mungkin ada hikmah yg tersembunyi dalam setiap kejadian ni,aku yakin...
hmm,bercinta tak semestinya memiliki,tetapi bercinta tak juga semestinya kehilangan...:)

p/s:ahamdulillah,cerpen yg tak seberapa ni habis juga,hmm,almost 80%cerita ni betul sbb aku alami sendiri,just sekarang ni,keep on moving,tingkatkan ibadah,sbb banyak lg yg boleh kita capai dalam hidup kita...
jodoh,ajal,maut memang di tangan ALLAH,kita sebagai hamba jangan sesekali menafikan kuasa ALLAH tu,sbb kita hidup pun ALLAH yg bg nyawa,syukur itu nikmat...
last but not least,i'm still hoping that you're going to be my imam,insya-ALLAH...
perbaiki diri supaya kita sama2 dapat jadi hamba ALLAH yg sentiasa mendapat redha-NYA...
:)





No comments:

Post a Comment